Winterbanden

Thema’s > Winterbanden

Bij het voorbereiden van de wintersport komt, als u met uw auto reist, ook het voorbereiden van uw auto aan bod.

Maken winterbanden nou echt het verschil?
Recente tests hebben aangetoond dat het verschil tussen zomerbanden en winterbanden steeds groter wordt. Het is dus ook echt steeds minder verstandig om met zomerbanden onder winterse omstandigheden te rijden. Winterbanden voeren onder andere neerslag veel efficiënter af, en hebben door hun ‘lamellenprofiel’ een betere grip op de weg. Ze ‘bijten’ zich als het ware vast in de sneeuw. Overigens is het meenemen van sneeuwkettingen ook na montage van winterbanden nog altijd verplicht. De boetes als u ze niet heeft zijn veel hoger dan de aanschaf van een goede set sneeuwkettingen.

Zijn winterbanden nou wel of niet verplicht in Duitsland en Oostenrijk?
Sinds 1 januari 2008 moeten in Oostenrijk alle privé-voertuigen, bedrijfswagens en voertuigen voor dubbel gebruik (telkens tot 3,5 ton) bij winterweer met winterbanden rondrijden. Deze verplichting geldt van 1 november tot 15 april, terwijl de wegen met ijzel of sneeuw zijn bedekt. In bepaalde gevallen moet de bestuurder ook sneeuwkettingen gebruiken. Oostenrijk omschrijft winterbanden als banden die zowel het vermelding M+S als het symbool met de berg en de sneeuwvlok dragen, en waarvan de insnijding minstens 4 mm diep is.

Bij een overtreding riskeert de bestuurder een boete tot € 35. Zijn wagen kan zelfs in beslag genomen worden. Bij een ongeval kunnen de boetes oplopen tot € 5.000. Betrokkenheid bij een verkeersongeval buiten de eigen schuld kan leiden tot medeaansprakelijkheid, waardoor de schade in sommige gevallen slechts voor 70 tot 80% wordt vergoed door de WA-verzekering. Gebruik van ongeschikte banden kan worden gezien als ‘grove nalatigheid’, zodat de allriskverzekering betaling kan weigeren.

Ook andere buurlanden hebben een eigen reglementering voor het gebruik van winterbanden:

  • In Duitsland moeten alle voertuigen, zelfs zij die in het buitenland zijn ingeschreven, uitgerust zijn volgens het specifieke Duitse klimaat (dat soms erg verschilt van regio tot regio). Bestuurders moeten meer bepaald met winterbanden in plaats van zomerbanden rijden of vierseizoensbanden gebruiken.
  • In Zwitserland bestaat geen speciale regeling voor het gebruik van winterbanden. Daar zijn ze dus niet verplicht. Wanneer een voertuig echter niet is uitgerust voor een besneeuwde weg (dus zonder winterbanden, sneeuwkettingen of spijkerbanden rondrijdt) en het verkeer ophoudt, kan zijn bestuurder een boete krijgen.
  • In Italië kunnen winterbanden worden gebruikt in plaats van antislipkettingen. Deze zijn wel verplicht als de wegsignalisatie daarom vraagt (en in het Aostadal van 15 oktober tot 30 april).

Mag ik nu niet meer hard rijden?
Voor het beantwoorden van deze vraag moet u even de code op uw banden bekijken – en zien hoe hard u er dan mee mag rijden. Overigens is een garage altijd verplicht een waarschuwing te geven als de maximumsnelheid van de banden lager ligt dan de maximumsnelheid van de auto. Maar u weet nooit – even checken dus!

Snelheidssymbool Snelheid in km/uur

  • J 100
  • K 110
  • L 120
  • M 130
  • N 140
  • P 150
  • Q 160
  • R 170
  • S 180
  • T 190
  • H 210
  • V 240
  • W 270
  • Y 300
  • ZR >240

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *